SEO & SEM

Med sökmotoroptimering kan fler hitta dina produkter eller tjänster på Google så att du kan sälja mer.

Kostnadseffektiv marknadsföring

SEO, även kallat sökmotoroptimering, innebär att du skapar och optimerar innehåll som sökmotorer som Google gillar och väljer att visa. SEO är den mest kostnadseffektiva marknadsföringskanalen eftersom du inte betalar något för trafiken utan förtjänar den via relevant innehåll. Det är ett långsiktigt arbete som ger stora vinster över tid.

SEO-optimerat innehåll

Ett SEO-optimerat innehåll är avgörande för att du ska synas med dina produkter eller tjänster på webben. För att lyckas behöver du motsvara användarnas intention med sin sökfråga i sökresultatet. Därför är det viktigt att ta reda på vad för innehåll målgruppen söker efter och hur de söker efter det. Sen finns det en del knep att ta till för att visa Google att ditt innehåll bör synas högt upp för en viss sökning.

Från tidigare SEO-ansvar har jag koll på helheten och kan stötta dig i både det strategiska och operativa SEO-arbetet. Eller så kan jag hjälpa dig sätta upp ett arbetssätt i organisationen med de rätta verktygen. Jag samarbetar med en SEO-byrå för att även kunna erbjuda stöttning med teknisk SEO.

Nyfiken på Google Ads?

Du kan också satsa på sökmotorannonsering (SEM) för att direkt synas högst upp på Google. Till skillnad från andra marknadsföringskanaler har du direkt kontroll över vilka sökfraser som annonsen ska synas för, till exempel när någon söker efter din produkt eller tjänst.

Jag kan hjälpa dig sätta upp och förvalta ditt Google Ads konto. Likt SEO-arbetet kräver det också först en kartläggning av hur din målgrupp söker inom din nisch.